Komputer
nie zastąpi człowieka w pracy pedagogicznej ani terapeutycznej. Nie
może stworzyć atmosfery ciepła i serdeczności, dostosować się do
aktualnych potrzeb dziecka. Nie sposób jednak nie wykorzystać go jako
wspaniałego narzędzia motywującego i wspomagającego proces uczenia się.
Atrakcyjność
komputera wywołuje pozytywną motywację do uczenia się, sprzyja
zainteresowaniu się nauką, pobudza aktywność własną ucznia.
Dlatego
my nauczyciele będąc często animatorami w nowoczesnym procesie
nauczania i uczenia się powinniśmy uatrakcyjniać lekcje korzystając z
gotowych programów lub tworzyć prezentacje multimedialne do
przekazywanych treści.
W każdym z typów lekcji prezentacja może
być przydatna do przekazania nowych treści, syntezy materiału, ćwiczeń
utrwalających wiedzę lub sprawności manualnej. Prezentacja jest w
stanie ułatwić spostrzeganie, rozumienie i zapamiętywanie nowych treści.
Nauczanie
przy użyciu prezentacji multimedialnej pozwala oddziaływać na ucznia
całym spektrum bodźców, co stawia ją na uprzywilejowanej pozycji wśród
innych środków dydaktycznych.
Dlatego warto zastanowić się nad
wykorzystaniem nowoczesnych środków dydaktycznych dla realizacji tych
treści programowych, które mają związek z kształceniem teoretycznym.
Zastosowanie
prezentacji umożliwi niewątpliwie indywidualizację treści kształcenia,
zgodnie z zainteresowaniami uczniów i ich potrzebami.
Oto przykłady sytuacji dydaktycznych z zastosowaniem prezentacji multimedialnej:
- przedstawianie czasów minionych;
- ukazywanie wiadomości odległych w przestrzeni;
- pokazywanie zjawisk, procesów przyrodniczych i przedmiotów trudnych lub niemożliwych do zaobserwowania;
- ukazywanie przedmiotów lub zjawisk, których uczący nie są w stanie poznać ze względu na szkodliwość dla zdrowia i życia.
Możliwość
pracy interaktywnej z prezentacją sprawia, iż może być ona
wykorzystywana także do samokształcenia, gdzie wydatnie wspomaga proces
uczenia się.
Koncepcja ta postuluje kompleksowe wykorzystanie w
procesie nauczania - uczenia się tradycyjnych (prostych) i nowoczesnych
(technicznych) środków dydaktycznych, zwanych powszechnie mediami.
Każdy
nauczyciel decydując się na wykorzystanie komputera w procesie edukacji
ma możliwość indywidualizacji nauczania i stopniowania trudności.
Komputer może dostosować się do tempa pracy i możliwości poznawczych
dziecka oraz pozwala mu na bycie twórczym.
Za pomocą odpowiednich
programów możemy rozwijać mowę dziecka, a także pomóc mu w nauce
czytania, pisania liczenia i rozwiązywania zadań. Komputer jest bardzo
cierpliwy. Ucząc się przy jego pomocy uczeń może wielokrotnie powtórzyć
te same czynności, aż do momentu osiągnięcia sukcesu.
Scenariusze lekcji:
NAUCZANIE ZINTEGROWANE
KLASA II
TEMAT: Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.
Pojęcia: suma liczb, składniki, różnica, odjemna, odjemnik.
CELE:
- uczeń dodaje i odejmuje w zakresie 100;
- umie ułożyć i rozwiązać zadanie tekstowe;
- posługuje się pojęciami: suma liczb, składniki, różnica, odjemna, odjemnik;
- potrafi wykorzystać i dobrać odpowiednio materiały plastyczne;
- umie współdziałać w grupie;
- posługuje się komputerem jako środkiem dydaktycznym;
- potrafi utrzymać czystość w miejscu pracy i zadbać o estetykę;
METODY:
- podająca, problemowa, czynnościowa;
FORMY:
- zbiorowa jednolita, indywidualna jednolita, grupowa zróżnicowana;
ŚRODKI:
- podręcznik i karty pracy Wesoła szkoła cz. 3 kl. II
- kartoniki z cyframi do rachunku pamięciowego,
- prezentacja multimedialna,
- kaseta magnetofonowa z nagraniem zabawy muzyczno – ruchowej,
ETAPY LEKCJI PRZEBIEG ZAJĘĆ WYKORZYSTANE ŚRODKI DYDAKTYCZNE
1.WPROWADZENIE
-Sprawdzenie obecności.-Ocena zadania domowego.-Rachunek
pamięciowyzabawa z piłką:Dzieci stoją w półkolu, jeden uczeń podaje
działanie(dodawanie lub odejmowanie), a dziecko, które złapie piłkę
podaje wynik.Nauczyciel podaje składniki lub odjemną i odjemnik, dzieci
podają sumę lub różnicę. - kartoniki z cyframi
2.CZĘŚĆ GŁÓWNA-
PRZERWA ŚRÓDLEKCYJNA Dzieci wykonują zadania w podręczniku wskazane
przez nauczyciela, ćwiczą dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.Praca
z komputerem-dzieci wykonują krok po kroku polecenia nauczyciela.Zabawa
muzyczno-ruchowa (dz. wykonują określone ruchy zgodnie z rytmem i
tempem słyszanej muzyki)Nauczyciel dzieli klasę na grupy , dzieci
rozwiązują zadania tekstowe dotyczące utrwalonych pojęć (stopniowanie
trudności) - podręcznik Wesoła szkoła cz.3 kl.II- prezentacja
multime-dialna na CD- kaseta z nagraniem zabawy muzyczno-ruchowej-
koperty z zadaniami
3.PODSUMOWANIE Rozmowa z dziećmi na temat zagadnień omawianych na lekcji.Zadanie pracy domowej (wyjaśnienie jej wykonania)
ZAŁĄCZNIK: PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
KLASA I
Temat: W świecie figur geometrycznych. Prezentacja multimedialna.
Cele:
- umie korzystać z prezentacji multimedialnej,
- rozpoznaje dowolne figury geometryczne,
- układa proste ilustracje z różnych figur geometrycznych,
- potrafi ułożyć psa, korzystając z wybranych figur geometrycznych,
Metody:
- programowane - z użyciem komputera
- ćwiczeniowo - zadaniowe
Środki dydaktyczne:
- kartoniki z cyframi;
- komputer -prezentacja multimedialna;
Formy:
indywidualna, zbiorowa
Czas realizacji: 45 min
Załącznik : prezentacja multimedialna - "Figury geometryczne"
ETAPY LEKCJI PRZEBIEG ZAJĘĆ WYKORZYSTANE ŚRODKI DYDAKTYCZNE
1.WPROWADZENIE
Przypomnienie zasad gry dydaktycznej "Sky" - indywidualna gra uczniów
Zapoznanie z tematem lekcji. Rozpoznawanie figur geometrycznych .
-komputer - gra dydaktyczna - kartoniki z figurami
2.CZĘŚĆ GŁÓWNA
1.Omówienie i przypomnienie zasad korzystania z prezentacji multimedialnej.
2. Otwarcie prezentacji multimedialnej.
3. Praca indywidualna uczniów.
a)
rozpoznawanie figur:slajd 1- przedstawienie prezentacji;slajd2-
pojawiają się koła, dz. zapoznaje się lub utrwala pojęcie tej
figury;slajd3- pojawiają się trójkąty (jak wyżej);slajd4- pojawiają się
prostokąty (jak wyżej);slajd5- pojawiają się różne figury, lektor je
nazywa, a uczeń powtarza;slajd6- z przedstawionych wcześniej figur
zbudowany zostaje piesek, zad. dziecka jest rozpoznanie i nazwanie
figur z których ten piesek powstał;( rys. niżej)slajd 7-zad. dziecka
jest rozpoznanie wśród figur trójkątów( prawidłowa odpowiedź nagrodzona
zostaje oklaskami);slajd8-zad. dziecka jest rozpoznanie wśród figur
prostokąty(jak wyżej);slajd9- zad. dziecka jest rozpoznanie kół (jak
wyżej);slajd10-dziecko odszukuje kwadraty;slajd11- z różnych figur
zbudowany zostaj pajac zad. dziecka jest rozpoznanie z jakich figur
został zbudowa
ny;(rys. niżej);Zakończenie pracy z prezentacją.
Rozmowa na temat prezentacji i występujących w niej figur.b)
samodzielne budowanie różnych przedmiotów z figur (domek samolot
itp.);(rysunki niżej); -komputer - prezentacja multimedialna,-kartoniki
z figurami
3.PODSUMOWANIE Omówienie prac i ocena.Rozmowa na temat
trudności, jakie wystąpiły podczas wykonywania pracy i przyczyn ich
powstawania. Ocena pracy uczniów przez nauczyciela. Dokonanie
samooceny. Zakończenie lekcji.
KLASA III
TEMAT: Piszemy list do św. Mikołaja.
CELE:
- uczeń potrafi ułożyć treść listu,
- stosuje formy grzecznościowe,
- czyta tekst ze zrozumieniem,
- doskonali umiejętność malowania w edytorze graficznym „Paint”,
- doskonali umiejętność posługiwania się myszą i klawiaturą w podstawowym zakresie,
· pisze tekst z zastosowaniem małych i wielkich liter (klawisz SHIFT, CAPS LOCK) oraz polskich znaków (prawy ALT),
- potrafi wprowadzić do tekstu drobne poprawki (BACKSPACE, DELETE),
- potrafi zapisać swoją pracę i przechować ją w komputerze,
METODY:
- podająca, oglądowa, czynnościowa,
FORMY:
- indywidualna, zbiorowa,
ŚRODKI:
- tekst wiersza "Świętu Mikołaju",
- ilustracja przedstawiająca rysunek św. Mikołaja,
- edytor grafiki Paint
ETAPY LEKCJI PRZEBIEG ZAJĘĆ WYKORZYSTANE ŚRODKI DYDAKTYCZNE
1.WPROWADZENIE
Czynności organizacyjno- porządkowe.Wprowadzenie do lekcji:-rozwiązanie
rozsypanki sylabowej, której rozwiązaniem jest temat lekcji.
-rozsypanka sylabowa
2.CZĘŚĆ GŁÓWNA Pogadanka na temat "dlaczego
dzieci piszą listy do św. Mikołaja.Przypomnienie zasad pisowni listu
(formy grzecznościowe, budowa listu)Analiza treści wiersza pt. "Święty
Mikołaju" Omówienie zadania do wykonania przez uczniów.Pokolorowanie
rysunku w edytorze grafiki Paint i napisanie krótkiego listu do św.
Mikołaja.- otwieranie komputerów- logowanie,- otwarcie pliku "List do
św. Mikołaja" w folderze "Katalog Maluchów",- wybór z narzędzi
wypełnienia i koloru z palety barw-kolorowanie rysunku,- wybór z
narzędzi pola tekstowego,- napisanie krótkiego listu, - tekst wiersza
"Święty Mikołaju"- komputer (edytor grafiki Paint)
3.PODSUMOWANIE
Omówienie prac i ocena.Zapisanie pracy z pomocą nauczyciela - menu Plik
" Zapisz jako";Zamknięcie programu i komputerów.Podsumowanie.
KLASA III
TEMAT: Jesienny park. Praca w edytorze Paint.
CELE:
- zna zastosowanie pasków menu i przybornika,
- potrafi skopiować i zmniejszyć dowolny element,
- potrafi narysować i pomalować pracę, korzystając z funkcji przybornika i pola koloru,
METODY:
- programowane - z użyciem komputera,
- ćwiczeniowo - zadaniowe,
FORMY:
-indywidualna, zbiorowa,
czas realizacji - 45 min
- Przebieg lekcji:
ETAPY LEKCJI PRZEBIEG ZAJĘĆ WYKORZYSTANE ŚRODKI DYDAKTYCZNE
1.WPROWADZENIE
1.Przypomnienie zasad gry dydaktycznej "Sky" - indywidualna gra uczniów.
2.Otwarcie programu PAINT - omówienie. -Jak nazywa się pasek, który widzicie nad obszarem rysowania? Pasek menu.
-Do
czego służy przybornik. Jak korzystać z jego poszczególnych narzędzi?
Przybornik z narzędziami służy do tworzenia rysunków, czyli malowania i
rysowania. Za pomocą kursora myszy, klikamy wybrane narzędzie i
przechodzimy na obszar rysowania.
-W jaki sposób możemy wybrać kolor
do rysowania i malowania? Klikamy na wybrany kolor na palecie kolorów i
przechodzimy na obszar rysowania. Musimy pamiętać, aby kolor pojawił
się w górnym kwadracie wskaźnika kolorów - komputer- gra dydaktyczna
"Sky"-edytor grafiki PAINT
2.CZĘŚĆ GŁÓWNA
1.Podanie tematu
lekcji i omówienie zadania do wykonania. -Dzisiejszym zadaniem będzie
narysowanie przy użyciu dowolnie wybranych narzędzi alei parkowej i
drzew.
2.Omówienie narzędzi, jakimi uczniowie będą się posługiwać
podczas wykonywania pracy. -Jakich narzędzi można użyć, aby narysować
park? -Będziemy korzystać z ołówka i pędzla o różnej
grubości.-Ćwiczenia indywidualne - rysowanie alei parkowej i innych
charakterystycznych elementów parku. Narysowanie jednego drzewa w lewym
dolnym rogu ekranu.Narysowane drzewo skopiujcie i umieśćcie przy alei w
odpowiednim miejscu. -O czym należy pamiętać, aby skopiować dany
obiekt? -Należy go najpierw zaznaczyć, wybierając z przybornika funkcję
"zaznacz dowolny kształt". -W jaki sposób można skopiować wybrany
obiekt? -Po zaznaczeniu obiektu z menu Edycja wybieramy polecenie
"kopiuj", a następnie polecenie "wklej". Wklejony rysunek przenosimy w
dowolne miejsce za pomocą kursora myszy.-Teraz zmniejszcie rozmiary
drzew, aby można je było umieścić w alei. -Co należy zrobić, aby
dowolnie zmniejszyć rysunek? -Zaznaczamy drzewo, używając narzędzia z
przybornika. Nast
ępnie ustawiamy kursor myszy na linii obramowania
tak, aby przyjął on postać strzałki z dwoma grotami. Kursor myszy
przeciągamy, zmniejszając dowolnie wybrane drzewo.
3.Zapisanie dokumentu. -Zapiszcie dokument w "Moje dokumenty" pod nazwą "Jesienny park" i zamknijcie plik -edytor grafiki PAINT
3.PODSUMOWANIE
- Omówienie wykonanej pracy.
- Ocena pracy uczniów przez nauczyciela.
- Dokonanie samooceny.
4.ZAKOŃCZENIE LEKCJI.
Prac wykonana na lekcji - jesienny park